Защо американските супермаркети изграждат “тъмни магазини”?

Големите вериги за хранителни стоки правят автоматизирани складове в обектите си, за да отговорят на растящите онлайн поръчки

Водещите супермаркети в САЩ са изправени пред ново предизвикателство – пътеките между рафтовете в магазините не са пригодени да отговорят на растящото търсене на онлайн поръчки, предава CNN.

Затова вериги като Walmart, Albertsons, Stop & Shop, Meijer, Hy-Vee и други строят автоматизирани минискладове в магазините си и отварят „тъмни магазини“ – локации, които изглеждат като супермаркети, но са затворени за клиенти, за да правят доставки и да подготвят поръчки за вземане на място.

Въпреки че само около 5% от американците купуват хранителните си стоки онлайн, анализатори очакват, че броят им ще нарасне през идните години.

Walmart е обучила над 30 хил. служители да изпълняват онлайн поръчките за хранителни стоки на клиентите си, но в някои случаи това е довело до задръстване на пътеките между рафтовете със служители в магазините й в най-натоварените периоди за пазаруване като уикендите.

Маржовете на хранителните магазини са тесни, а служители, които ръчно вземат, опаковат и подготвят стоки за доставка, излизат скъпо. Поради това магазините се насочват към технологиите, за да ограничат разходите и да предотвратят задръстването на пътеките между рафтовете.

Микроснабдителни центрове

Albertsons и Stop & Shop тестват автоматизирани „микроснабдителни центрове“ в задната част на собствените си магазини, която е предназначена за изпълняване на доставки и вземане на поръчки на място. В два магазина Albertsons използва роботи, за да подготви поръчките на клиентите, което ускорява процеса по доставка.

Stop & Shop, която е собственост на холандската компания Ahold Delhaize, строи напълно автоматизиран снабдителен център с площ от 1110 кв. м в задната част на магазин в Уиндзор, щата Кънектикът, за доставки в района на Хартфорд. Stop & Shop предлага доставки чрез онлайн услугата си Peapod.

Друга верига магазини за хранителни стоки, Meijer, обяви този месец, че също ще започне да тества микроснабдителни центрове с логистична компания за „максимизиране на пространството в магазините ни“ и разширяване на вариантите за онлайн пазаруване, казва Сид Ханда, директор на отдел „Стратегически инициативи за снабдителната верига“ в компанията.

А в Салем, щата Ню Хемпшир, Walmart изпробва пилотно система с автономни колички, които събират поръчките на клиентите за хранителни стоки и ги носят на служители на Walmart, които след това ги подготвят за доставка или вземане на място.

Според някои анализатори тези модели дават предимство пред големи, централизирани складове, които често се намират по-далеч от клиентите в сравнение с магазините. Поради това микроснабдителните центрове могат да спестят на хранителните магазини разходи за доставка, казват експерти.

Според Кристофър Мандевил, анализатор в компанията Jefferies, разходите за доставка на хранителните стоки от централни складове обикновено са около два пъти по-високи в сравнение с използването на микроснабдителни центрове в магазините.

Веригите за хранителни стоки изместват изцяло и процеса по вземане на поръчката от физическите обекти и тестват т. нар. тъмни магазини. Някои от тях имат автоматизация, а други все още използват служители, които да осъществяват цялата дейност по доставката на стоките, закупени онлайн, казва Мандевил.

Walmart откри неотдавна Walmart Pickup Point, прототип на тъмен магазин с площ от 3700 кв. м край Чикаго. Клиентите стигат до определено маркомясто и служител на Walmart товари поръчката им в багажника. Walmart може също да направи доставки от място.

Отвътре локацията наподобява магазин на Walmart с хранителни стоки и ежедневни продукти. За разлика от традиционния суперцентър на Walmart обаче клиентите не могат да влизат вътре.

Stop & Shop има тъмен магазин с площ от приблизително 3700 кв. м в Уитман, щата Масачузетс, на мястото на бивш магазин за хранителни стоки, приспособен да прави доставки.

А веригата Hy-Vee, която се намира в Айова, тества четири тъмни магазина. Отвътре те изглеждат като магазин, но без знаци, казва говорител на компанията.

Локациите са предназначени да изпълняват онлайн поръчките на клиентите, като в същото време позволяват на традиционни магазини да „продължават да обслужват нуждите на хората, които се наслаждават на пазаруването във физически магазин“, казва говорител на Hy-Vee.

НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

CEO & FOUNDER
Николай Петров е основател и собственик на DEMANA INVEST -група, специализирана в инвестиции, предоставянето на комплексни услуги в сектора на недвижимите имоти, финансови и аутсорсинг услуги. Част от групата е DEMANA REAL ESTATE BULGARIA – водещата българска агенция за недвижими имоти, която предлага имоти в цяла България!

Последни публикации

Последвайте ни: