Сингапур строи под земята, за да компенсира недостига на площи

Цените на жилищата в града-държава растат, а свободното пространство става все по-малко

За да спечелят пространство, предприемачите в Сингапур строят все по на високо с главозамайващи небостъргачи, в морето, а вече и под земята. Гъсто населеният островен град-държава е един от водещите финансови центрове в Азия. За да предотвратят хаотична урбанизация, пренаселване и чудовищни задръствания, властите и урбанистите насърчават разширяването под земята, пише AFP.

За целта Сингапур черпи вдъхновение от други големи градове, които са пионери в областта, като Монреал и неговата подземна пешеходна мрежа от 32 км и Хелзинки, където паркинги, търговски центрове и басейни се строят в тунели.

Във вътрешността си Сингапур вече има 12-километрова подземна магистрала, която е най-дългата в Югоизточна Азия, метро, склад за боеприпаси, петролни резерви, складирани в скалисти пещери, и система за климатизация. Но градът се стреми да побере още инфраструктура в дълбините си.

Според проекта за градско развитие, публикуван през март от властите, инфраструктура, транспортни средства и индустриално оборудване ще бъдат прехвърлени в подземия.

Амбициозният проект има и още едно предимство – намалява нуждите от охлаждане на инфраструктурата, разположена под земята. Това е интересна идея в град с тропически климат като Сингапур. Отвоюваното пространство ще бъде използвано за нови сгради и реновиране на съществуващи квартали. Благодарение на 3D технология са създадени карти на подземията в редица зони, за да помогнат на урбанистите при проектирането.

Разширяването под земята обаче създава редица предизвикателства за града-държава. „Обикновено при подземното строителство трябва да се взривяват скални масиви, но в центъра на града това не е възможно“, казва Чу Джиан, професор по инженерни науки в Технологичния университет в Наян. Градът обмисля също да инсталира лаборатории и класни стаи под земята.

След обявяването на независимостта си от Малайзия през 1965 г. Сингапур изгради полдери (участъци от сушата, образуващи изкуствени хидроложки обекти – бел. ред.), за да увеличи площта си до 720 кв. км. Но отвоюването на земя от морето се оказва много скъпо заради затрудненията на Сингапур да внася необходимия пясък.

Редица страни на практика спират износа на пясък поради екологични причини. Ограбването на бреговете за строителни нужди разваля пейзажа и поставя в опасност фауната и обитателите на крайбрежията при наводнения.

НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

CEO & FOUNDER
Николай Петров е основател и собственик на DEMANA INVEST -група, специализирана в инвестиции, предоставянето на комплексни услуги в сектора на недвижимите имоти, финансови и аутсорсинг услуги. Част от групата е DEMANA REAL ESTATE BULGARIA – водещата българска агенция за недвижими имоти, която предлага имоти в цяла България!

Последни публикации

Последвайте ни: