Cushman&Wakefield Forton: Средният наем в софийските молове плавно расте

С над 60 000 кв.м нови магазини полугодието е по-силно, от всяка от последните пет години

Средният наем в моловете в София плавно нараства на фона на динамичното отваряне на нови магазини, показва анализ за полугодието на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton. Съществен принос затова вероятно има разширението в The Mall с 12 000 кв.м, с което на мястото на бившия Carrefour, бяха открити 40 нови търговски обекта.

От компанията очакват тенденцията на поскъпване на наемите да продължи и през следващите тримесечия. Предпоставки затова са активността на наемателите и относително ограничените възможности за разрастване – липсват нови проекти за търговски центрове. Предстои обаче да приключи преструктурирането площите, освободени от Carrefour в Paradise Center, което ще даде възможност да бъдат отворени нови магазини.

Ръст на средния наем с 4-6%

Данните на Cushman & Wakefield Forton показват, че през второто тримесечие на 2019 г. средният наем на първокласни площи във водещите молове в София нараства с около 6%, или с две евро до 36 евро средно на месец. Ръстът при средния наем на водещите търговски улици е 4% – също с две евро средно до 54 евро на кв.м. Тази динамика е предшествана от шест месеца задържане на наемните цени. Предишното им увеличение е в третото тримесечие на 2018 г. (юли – септември) – също с по две евро, и също е предшествано от шест месеца без промяна.

С 37 000 кв.м търговският център Delta Planet във Варна има най-голям принос за рекорда по откриване на нови магазини през полугодието

С 37 000 кв.м търговският център Delta Planet във Варна има най-голям принос за рекорда по откриване на нови магазини през полугодието

Рекордна наемна активност в страната

Това е динамиката на фона на рекордна наемна активност в сегмента на моловете през първото полугодие на 2019 г. За периода в търговските центрове в София и в страната са отворени над 60 000 кв.м нови магазини, което надхвърля обемите на пазара за всяка от последните пет години, казват от Cushman & Wakefield Forton.

Силната наемна активност за периода се дължи основно на отварянето на търговския център Delta Planet (37 000 кв.м) във Варна през март, на разширението на The Mall в София (12 000 кв.м) и на новите обекти, които заработиха през първото шестмесечие в открития миналата есен търговски център Plovdiv Plaza.

“На фона на относително спокойния пазар на търговски площи през последните години, първото полугодие на 2019 г. беше изключително като нови откривания. Очаквам тази инерция да се запази до края на годината”, коментира Иван Граматиков, мениджър “Търговски площи” в Cushman & Wakefield Forton. И добавя: “Без появата на нови големи проекти обаче едва ли ще видим подобна активност през следващите години.”

Брандовете в експанзия

Сегашното преструктуриране на моловете дава възможност на брандове, които са в експанзия, да отворят обекти на нови места. Сред примерите през последните месеци са супермаркетите Billa, веригата за интериор Jysk, веригата за обувки Humanic, модните брандове от групата LPP (Sinsay, Reserved). През второто тримесечие те отвориха на нови локации в София и големите градове. Полската дискаунт верига Pepco, която заработи в България през март, също вече има магазини в Пловдив, София, Варна, Добрич и Русе.

В София активният наемен пазар доведе и до спад на дела на незаетите площи от 9% на 7% през полугодието, казват от Cushman & Wakefield Forton. Прогнозата им е, че понижението да продължи в краткосрочен план.

Ниша за инвеститори

Анализът на компанията показва, че с навлизането на пазара в по-зряла фаза София и големите градове вече са наситени с площи в търговски центрове. Нови проекти излизат все по-рядко и наемният пазар е движен най-вече от размествания и обновяване на миксовете от наематели във вече работещите молове. През 2017 г. шест търговски центъра в страната смениха собствеността си. Това вече се случи с основните търговски центрове в София. Затова от компанията виждат възможност за инвеститорите в големите градове в страната. В София доходността от търговски центрове за периода се оценява на 7.25%.

НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

CEO & FOUNDER
Николай Петров е основател и собственик на DEMANA INVEST -група, специализирана в инвестиции, предоставянето на комплексни услуги в сектора на недвижимите имоти, финансови и аутсорсинг услуги. Част от групата е DEMANA REAL ESTATE BULGARIA – водещата българска агенция за недвижими имоти, която предлага имоти в цяла България!

Последни публикации

Последвайте ни: