0000282683-article3

Локация, архитектура, технологии, или как обикновеният дом става умен

Купувачите на жилища в България все повече държат на средата и не правят компромис с локацията и разпределението

Умните домове са една от новите тенденции на пазара на жилищни имоти в света, която привлича все повече вниманието на клиентите. Сред факторите за нарастващата им популярност са растящият брой на интернет потребителите, все по-широкото навлизане на умните устройства в ежедневието, все по-засиленото внимание на клиентите към сигурността, безопасността и удобството в дома им  и растящата необходимост от спестяване на енергия и нисковъглеродни решения. Очаква се тази година глобалният пазар на умни устройства за дома да постигне растеж от 26,9% на годишна основа, сочат данни на International Data Corporation.

Към момента пазарът на умните домове е доминиран главно от две компании, Amazon и Google, но се очаква в идните години към тях да се присъединят Apple и Samsung. Само преди няколко дни пък Toyota и  Panasonic обявиха, че създават съвместна компания, която ще предлага домове, залагащи на съвременните технологии за интернет на нещата.

В Европа пазарът на умни домове се очаква да нарасне от 22,8 млрд. долара през 2018 г. до 44 млрд. долара през 2024 г., показа публикувано през април изследване. Великобритания държи най-голям дял от пазара на Стария континент, като търсенето на умни домове на Острова ще продължи да расте и в идните години. Сред компаниите, които доминират на европейския пазар на умни домове, са Johnson Controls International, Siemens, Schneider Electric, United Technologies Corporation и Honeywell International.

У нас жилищният пазар навлиза в зряла фаза, при която клиентите държат много повече на средата, търсят по-добро разпределение и не правят компромис с локацията. Това кара инвеститори в жилищно строителство да се насочват към иновативни и устойчиви проекти. Такъв е проектът FOHAR, разположен в полите на Витоша, на компанията Europroperty, която e една от най-големите инвестиционни компании в областта на недвижимите имоти в България.

“Това е продукт, създаден за модерния градски човек, който търси добра среда и локация. В същото време FOHAR е проект, който поставя компанията ни в бързо развиващия се сегмент на умните домове“, каза по време на конференция тази седмица Евгения Диканска, изпълнителен директор на Europroperty.

Какво прави апартаментите в комплекса FOHAR “умни домове“?

„На първо място това са проектираните и вградени умни технологии, които са неразделна част от нашето ежедневие и променят дори и най-обикновените ни всекидневни дейности. Проектирахме комплекса така че собственикът да може да контролира дистанционно само с едно движение на телефона си сигурността, отключването и отоплението. В същото време апартаментите ще разполагат с необходимата инфраструктура и окабеляване, позволяващи в бъдеще да се добавят всякакви други технологични новости според индивидуалните нужди на клиента“, обяснява Диканска.

FOHAR е умен проект и на база локация. „Отчитайки това, че хората все повече търсят среда и здравословен начин на живот, ние инвестираме в проект в Бояна, в полите на Витоша. Локацията предлага чист въздух, тишина и зелени площи. В същото време комплексът се намира само на 15 минути от центъра на София, което го прави изключително комуникативен“, допълва Диканска. Наред с жилищата са предвидени и други услуги като СПА център, ресторант, кафене.

Изключително важна за FOHAR е и умната архитектура. „Заложили сме на функционални разпределения, а екипът на архитектурното студио “ЛП Арх” ООД начело с арх. Атанас Панов и арх. Ивайло Игнатов замисли проекта така, че да се впише добре със заобикалящата го природа“, разказва Диканска. Водеща цел в работата на архитектите по проекта е била да разположат сградите в комплекса така, че между тях да има достатъчно въздух и светлина, за да не пречат на гледката към планината от едната страна, и към града от друга. За максимален комфорт на обитателите пространството между сградите е богато озеленено.

Какво да очакват купувачите? 

Комлексът предлага различни по големина и типове апартаменти и ателиета с от една до четири спални и площ от 60 до 150 кв. м. Всички апартаменти са с изложение на изток, юг или запад, а ателиетата предлагат красива гледка към София. За да гарантират още повече простор и уют в дома, всички кухни са решени като част от пространството на дневната. Комплексът разполага и с подземни гаражи.

Сигурността и безопасността на конструкцията на жилищата се гарантира от безгредов монолитен стоманобетонов скелет, а носещите вертикални елементи поемат вертикалните и хоризонталните сили от вятър и земетръс. Преградните стени ще бъдат от керамични тухли, а инсталационните пакети са затворени с щендерни гипсокартонови преградни и шахтови стени. Ниската част от жилищната сграда ще бъде покрита с озеленена покривна градина, а плочите под нея ще бъдат подсигурени с топлоизолационни окачени тавани. Окачени тавани са предвидени и във фоайетата, санитарно-битовите помещения в апартаментите, в етажните коридори и стълбищните клетки.

Строителството на комплекса FOHAR все още е в начална фаза, но вече се приемат резервации за апартаменти, съобщи Евгения Диканска. Средната цена на квадратен метър при покупка „на зелено“ е 1000 евро без ДДС, а за купувачите на първите 30 апартамента е планирана отстъпка от 950 евро на кв. м без ДДС. Комплексът предлага поддръжка и организирана среда с красиви междублокови пространства, градини с пейки, детски кът, фитнес, spa център, ресторант, охрана.

Инвеститор във FOHAR е компанията Europroperty, чието портфолио включва жилищни комплекси, бизнес и офис центрове, индустриални и логистични сгради. През следващите пет години компанията планира да изгради проекти на площ от над 200 000 кв.м.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *